lørdag 7. november 2015

Turtorial julestjerne

Hei alle sammen :) Her kommer turtorial på poinsettaene jeg har laget på flere prosjekter. Jeg har brukt Tim Holtz diesen Tattered Poinsetta, som jeg syns er kjempelekker.
Har laget mange varianter av den. I denne turtorialen viser jeg hvordan jeg har brukt hvite ark, Distress paint og Distress dry glitter.
 Laget en tradisjonell i rødt, hvilke rødfarger finner dere i bloggen min. Den røde brukte jeg Distress stickles gull til pynt midt i blomsten. Mens på de blå brukte jeg halv perler.
 Med de tykke diesene fra Sizzix kan man stanste ut 1-4 ark/bazill av gangen. De stanser også ut stoffer, plastikk eller f.eks brus/ølbokser.
 For å lage poinsettaen som jeg har laget den trenger man to av den største blomsten og en av hver av de to minste. 
 For å lage en litt annerledes blomst og som i tillegg passet til julekolleksjonen til Papirdesign valgte jeg Distress fargene Stormy sky og Tumbled glass. 
 Stryker først et lag av Stormy sky fra midten og ut på hvert kronblad. At fargen ikke er helt jevn syns jeg bare blir fint og skaper mer liv i blomsten når den er ferdig.
 Gjør samme prosess på tre av blomstene. 
 Deretter går jeg over de hvite feltene med Tumbled glass. Igjen syns jeg effekten blir finest om fargen er litt stripete og ujevn. Deretter tørker jeg fargen med varmepistol. Distress paint som er tørket med varmepistol vil ikke reagere med vann, den blir permanent når den er varmebehandlet, i motsetning til stain og ink som alltid vil reagere med vann.
 Så former jeg blomstene. Legger da blomsten opp ned inni hånden og drar tommelneglen over kronbladene, ett av gangen, slik at de krummer seg. Når det er gjort på alle kronbladene snur jeg blomsten rundt og presser ned midten av blomsten slik at bladene popper litt opp. 
 Når kronbladene er formet vil den ikke lenger ligge flat på bordet. 
 Former alle tre blomstene på samme måte.
 På denne har jeg brukt Mod Podge som lim til Distress glitteret. Fargen jeg har valgt på glitter er Clear rock candy. 
 Påførte et litt tykt lag Mod Podge, og syns det da var best å bruke svamp. Mod podge tørker ganske raskt, så det lønner seg å jobbe litt raskt med dette. Er det et felt det ikke har kommet lim på eller det har tørket går det fint å ta på mer lim etter man har strødd på glitteret.
 Jeg la blomstene i brett til embossingpulver, som gjør det enkelt å helle tilbake overflødig glitter. Man kan fin bruke et ark. Smørte lim på en og en blomst og helte over glitter så raskt som mulig.

 Overflødig glitter helles enkelt tilbake i boksen.

 Til det grønne bladet har jeg valgt å bruke fargene Crushed olive og Forrest moss.
 Samme fremgangsmåte som med blåfargen. Den mørkeste, Forrest moss innerst og den lyseste, Crushed olive i kantene.

Så tørkes det med varmepistol. formes og ha på lim og glitter. Det er bare den minste blomsten jeg har glitter i midten på. Det er mye enklere å lime blomsten sammen når man kan lime papir mot papir.
 Jeg brukte Glossy til å lime sammen blomstene.

 Denne har jeg brukt samme blåfarger, men valgte glossy som lim til å feste glitteret. Gir en blank effekt, mens Mod Podge gir en litt mer frostet effekt syns jeg.
 Alle tre samlet. Den blå til venstre på bildet er med glossy. Poinsettaen passer fint på mange slags prosjekter. Og det er jo mulig å lage i flere farger. Håper dere blir inspirert til å lage mange flotte blomster til jul. Lykke til. Stikk gjerne innom bloggen min å ta en titt.
God helg fra Hege J :)


Produkter som er brukt:
Dies: http://godeminner.no/shop/index.php?cPath=8235_8314
Maling: http://godeminner.no/shop/index.php?cPath=8217_8221
Glitter: http://godeminner.no/shop/index.php?cPath=8217_8218
Lim: http://godeminner.no/shop/index.php?cPath=8231_8232
Halvperler: http://godeminner.no/shop/index.php?cPath=8239_8583
Varmepistol og Craft sheet: http://godeminner.no/shop/index.php?cPath=8588_8589

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar